Kodu Game Lab tutorijal – Trka

kodu-game-lab-tutorijal-trka

Kodu Game Lab tutorijal – Trka

kodu game lab tutorijal trkaclanak34a

Ove nedelje ćemo da vam pokažemo kako da napravite svoju igru u Kodu Game Labu, programu o kojem je već bilo reči na našem blogu. Da biste mogli da pravite igru uporedo sa nama, potrebno je da preuzmete i instalirate Kodu Game Lab. Program preuzimate sa ove adrese, klikom na crveno dugme, na kojem piše Download.

Pošto instalirate Kodu Game Lab, pokrenite ga. U meniju koji se pojavi po pokretanju Kodu Game Laba, odaberite opciju New World, da biste započeli sa pravljenjem svog sveta. Kada se bude otvorio novi svet, kliknućemo na ikonu zelene četkice, da bismo započeli sa pravljenjem mape po kojoj ćemo da se trkamo sa drugim likovima.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34b

Ljubičasti kvadrat nam pokazuje trenutni oblik i veličinu četkice kojom ćemo proširivati našu trkačku stazu. Da bi smo jednostavnije napravili stazu, promenićemo oblik četkice, a veličinu ćemo menjati po potrebi, preko strelica na tastaturi. Oblik četkice menjamo klikom na plave krugove i kvadrate, koji se nalaze gore i desno od ikone četkice.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34c

Odabrali smo okruglu četkicu, podesili njenu veličinu, i sada možemo da krenemo sa pravljenjem staze. Najpre ćemo ukloniti delove početne mape, tako što ćemo pomeriti četkicu iznad mape, pritisnuti i držati desni klik, i pomerati četkicu preko delova mape koji su nam nepotrebni. Kada završimo sa uklanjanjem suvišnih delova, započećemo sa iscrtavanjem staze, i to tako što ćemo pritisnuti i držati levi klik, a zatim pomerati miš. Možete da iscrtate kakvu god stazu želite, a mi smo se odlučili za oblik koji možete da vidite na sledećoj slici.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34d

Stazu možete dodatno ukrasiti obeležavanjem početne i ciljne linije. Da biste to uradili, kliknite na šarene blokove koji se nalaze u gore i levo od ikone četkice (ako ih ne vidite, prvo kliknite na četkicu). Otvoriće se traka sa šarenim kockama, iz koje možete da odaberete jednu (tako što ćete kliknuti na nju). Kad odaberete jednu od ponuđenih kockica, četkicom prvo dodajte jednu pravu liniju koja će označiti početnu liniju, a zatim i drugu liniju, koja će označavati cilj. Mi smo se odlučili za plavo-sivu podlogu, koju ste videli na krajevima staze na prethodnoj slici.

Staza je tu, ali nam nedostaju likovi. Kliknućemo na ikonicu Kodua, a potom na početnu liniju. Iz menija koji se otvori, kliknućemo na pod-meni sa ribom, morskom zvezdom, i motorom. Kada se otvori novi meni, kliknućemo na cycle. Naravno, ako ne želite, ne morate da izaberete ovog lika. Kodu Game Lab vam nudi još nekoliko likova koje možete staviti u igru koju pravite.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34e

Motor koji smo dodali će poslužiti kao lik kojeg ćemo kontrolisati. Preostaje da dodamo protivnike. To možemo da učinimo ponavljanjem načina na koji smo dodali našeg lika, a možemo da se poslužimo i prečicama na tastaturi. Pomerićemo strelicu miša preko našeg motora, i pritisnuti Ctrl i C, na tastaturi, a zatim ćemo skloniti strelicu miša sa našeg lika, i pritisnuti Ctrl i V. Na taj način ćemo nešto kasnije da dodamo i drugog protivnika. Ako želite da imate više od dva protivnika, možete da ih dodate, ali vodite računa o tome da ćete morati da programirate svakog od njih, i o tome da previše pokretnih likova na ekranu može da uspori igru.

Kada dodamo prvog protivnika, možemo da mu promenimo boju, da bismo ga razlikovali od našeg lika. To radimo tako što usmerimo strelicu miša preko protivnika, a zatim preko strelica na tastaturi biramo željenu boju.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34f

Sledeći korak u pravljenju igre, jeste programiranje kretanja robota. Kliknućemo desnim klikom na našeg robota, i odabrati opciju Program. Otvoriće se prva linija koda. Kliknućemo levim klikom na plus pored teksta When. U meniju koji se otvori biramo najpre Keyboard. Zatim ćemo kliknuti na plus pored ikone tastature, i odabrati WASD. Ukoliko ne želite da upravljate svojim robotom preko ovih tastera, možete da izaberete i Arrows, odnosno strelice na tastaturi.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34g

Ovim smo programirali uslov da se nešto desi. Odnosno, rekli smo računaru:

Kada na TASTATURI pritisnem tastere WASD…

Preostaje da programiramo ono što želimo da se dogodi kada pritisnemo tastere W, A, S, ili D, to jest, preostaje da programiramo sâmo kretanje. U drugom delu prve linije koda, kliknućemo na plus pored teksta Do. U meniju koji se otvori biramo Move. Ponovo ćemo kliknuti na plus, i odabrati Quickly.

kodu game lab tutorijal trkaclanak34h

Značenje našeg prvog programskog reda je:

Kada na TASTATURI pritisnem tastere W, A, S, ili D, BRZO se KREĆI u pravcu koji sam pritisnuo.

Pritiskom na taster Esc izaći ćemo iz programa našeg lika, a ako još jednom pritisnemo taster Esc, pokrenućemo igru. Ako testiramo kretanje našeg lika, pritiskanjem bilo kog od tastera W, A, S ili D, videćemo da naš program radi. Naš lik može da se kreće, pa nam preostaje da programiramo kretanje naših protivnika.

Pošto bi naši protivnici trebalo da se sami kreću ka cilju, njihovo programiranje ćemo obaviti na malo drugačiji način. Najpre ćemo da iscrtamo putanju kojom će se kretati naš prvi protivnik. To činimo korišćenjem Path alata (nalazi se između ikone Kodua i četkice kojom smo napravili stazu). Kliknućemo levim klikom na Path alat, i krenuti sa iscrtavanjem putanje, postavljanjem belih kuglica. Kuglice postavljamo levim klikom, i svaka sledeća će biti povezana sa onom koju smo prethodno postavili. Ukoliko pogrešimo prilikom postavljanja kuglica, uvek možemo da ih obrišemo, i to tako što ćemo desnim klikom kliknuti na nju, a zatim odabrati opciju Delete. Opcija Add More Nodes, koja se takođe nalazi u tom meniju, omogućava nam da nastavimo sa postavljanjem kuglica koje čine putanju našeg protivnika. Izgled naše putanje možete videti na sledećoj slici.

kodu game lab tutorijal trka clanak34i

Putanja je tu, ali ne i program našeg protivnika. Kliknućemo na ikonu Kodua, da bismo uopšte mogli da programiramo protivnika. Da bismo mu omogućili da prati putanju, i tako se trka protiv nas, kliknućemo desnim klikom na njega, i odabrati opciju Program. Kliknućemo levim klikom na plus pored teksta Do, i odabrati opciju Move. Zatim ćemo opet kliknuti na plus, i odabrati opciju On Path. Možemo i njemu da omogućimo da se kreće brzo, tako što ćemo ponovo kliknuti na plus, i odabrati opciju Quickly.

kodu game lab tutorijal trka clanak34j

Kada smo dodavali protivnika, pomenuli smo da ćemo dodati dva. Sada, kada smo programirali kretanje prvog, jednostavno ćemo ga iskopirati, i na taj način napraviti drugog protivnika. Međutim, tako nailazimo na nešto što bi se moglo smatrati lošim programiranjem – sada u igri postoje dva protivnika iste boje, koji prate istu putanju. Da bismo rešili prvi problem, promenićemo boju trećeg robota. Drugi problem rešavamo tako što ćemo nacrtati drugu putanju, i promeniti joj boju, onako kako smo menjali boju robota. Kada postavimo drugu putanju, moramo da programiramo protivnike, tako da svako prati svoju putanju. To radimo kao na sledećoj slici (napomena: da bismo se jednostavnije snašli, promenili smo putanju narandžastog robota u narandžastu boju, a putanju crvenog robota u crvenu boju).

kodu game lab tutorijal trka clanak34k

Na isti način programiramo kretanje drugog protivnika, vodeći računa o boji njegove putanje.

Programirali smo kretanje našeg i protivničkih robota, pa možemo da testiramo našu igru, pritiskom na taster Esc. Posle uzbudljive trke, najzad smo stigli do cilja i… Izgleda da naša igra ne prepoznaje da se trka završila. Dakle, potrebno je da programiramo i to – uslov za kraj trke, odnosno naše igre.

U program našeg robota moramo da dodamo uslov za pobedu – kada stane na ciljnu liniju, pobedio je. No, pre nego što programiramo našeg robota, moramo da izmenimo izgled ciljne linije, pošto sada izgleda isto kao i početna. Kada bismo sada dodali uslov za pobedu, igra bi se završila odmah po početku, pošto su svi roboti na terenu koji je iste boje kao i ciljna linija. Zbog toga moramo da promenimo izgled cilja, što činimo preko četkice kojom smo napravili stazu.

kodu game lab tutorijal trka clanak34l

kodu game lab tutorijal trka clanak34ljSada možemo da programiramo našeg, i ostale robote. U drugom redu programa našeg robota, kliknućemo na plus do teksta When, a zatim na tekst More. Kada se otvori novi meni, odabraćemo On Land. Ponovo ćemo kliknuti na isti plus, potom na Types, i odabrati tip terena koji smo koristili za pravljenje ciljne linije (u našem slučaju to je teren sa zvezdicama). Preostaje da dodamo šta će da se desi kada smo na tom terenu. U drugom redu, kliknućemo na plus do teksta Do, zatim na Game, pa ćemo u pod-meniju koji se otvori, da odaberemoWin.

Dakle:

Kada stanem na ZVEZDASTI TEREN, POBEDIĆU.

Koji je uslov za poraz? Odnosno, šta je potrebno da bismo izgubili trku? Trku gubimo ako naši protivnici dođu do cilja pre nas, to jest, ako prvi stanu na teren kojim smo napravili cilj. Pošto je to uslov za naš poraz, moramo da ga dodamo u program naših protivnika. Desnim klikom ulazimo u program prvog protivnika, i u drugom redu dodajemo kôd za poraz. Prvi deo kôda će biti isti kao kod našeg robota – kada protivnik stane na (zvezdasti) teren cilja – dok će se drugi deo kôda malo razlikovati. Kliknućemo na plus do teksta When, zatim na More, pa na On Land. Ponovo ćemo da kliknemo na prvi plus, pa na Types, i na tip terena od kojeg je načinjen cilj. Zatim ćemo da kliknemo na plus do teksta Do, pa na Game, a zatim na End. Tako ćemo da programiramo oba protivnika.

kodu game lab tutorijal trka clanak34m

Slično kao kod uslova za pobedu, ovaj uslov kaže:

Kada moji protivnici STANU na ZVEZDASTI TEREN, ja GUBIM IGRU.

Preostaje da pokrenemo igru, i vidimo da li sve radi onako kako očekujemo. Ako je sve u redu, sačuvaćemo igru. Najpre moramo da pritisnemotaster Home, pa u meniju koji se otvori, da kliknemo na Save my world. U novom prozoru ćemo da kliknemo na Name u gornjem levom uglu, i da unesemo ime koje želimo. Ako želite, možete da dodate kratak opis igre koju ste napravili, klikom na tekst Description. Kada sve to unesete, kliknite na Save u donjem desnom delu ekrana, da biste sačuvali igru koju ste napravili.

Ako vam se čini da je igra previše laka, možete da je otežate tako što ćete u podešavanjima staviti da se vaši protivnici kreću brže od vas (desni klik na protivnika, pa na Change Settings, pa promena Forward Speed Multiplier), ili da dodate prepreke na stazu, ili da nacrtate složeniju stazu, ili nešto drugo što vam padne na pamet, a što bi moglo da oteža igru.